Välkommen!

En blogg om livets sorger, bekymmer och förtretligheter.

onsdag 5 april 2017

Gammalmodig

Behövande. Men inte av några stålar precis.
Jo, närmar man sig 60 så får man finna sig i att vara gammalmodig. Vilket roligt ord egentligen. Gammal-modig. Kan man tolka som gammal nog att vara modig; strunta i vad andra tycker och tänker. Undantaget de som är viktiga för en. Såklart.

Som gammalmodig gillar jag fortfarande att skriva brev för hand. På fint papper. Skicka vykort, julkort och grattiskort på gammaldags sätt. Gillar också det numera alldeles hopplöst mossiga sättet att respektera sin omgivning, tänka på andra än sig själv och att vara artig. Jo, jag har stött ihop med några riktiga virrvantar de senaste dagarna under mina resor med allmänna färdmedel.

Gammaldags som de religiösa friskolorna tycker jag däremot inte är okej. Att tiden stått så pass stilla att man, helt öppet, värderar killar högre än tjejer och tutar i barnen att flickor är lågt stående varelser som behöver tillstånd från någon mansperson oavsett vad hon tänker ta sig för. Skratta, till exempel. Eller använda parfym. Om jag var muslim skulle jag bli skitförbannad på de här fundamentalisterna. Som otroende blir jag skitförbannad att det här får förekomma. Bekostat med mina skattepengar dessutom.
Fy fan.
Säger jag bara.

Det har varit mycket död och elände i tidningarna de senaste dagarna. Gösta Ekman, denne otroligt begåvade, roliga och mångkunniga person. Världen blev genast lite tråkigare känns det som. Och undrar lite över ”en tids sjukdom” som han inte ville att omvärlden skulle veta vad det var för nåt. Då är det väl bättre att inte säga något alls? Nu är jag nog inte ensam om att undra över vilken sjukdom man skäms så dant för. Eller?

Och så gick John Chrispinson och tvärdog. Ramlade ihop utanför ett gym. När det är dags att ta ner skylten önskar man ju att det får gå så där fort. En helt egoistisk tanke. Men jag lever ju gärna längre än till 60, tack. Inte kommer jag att dö på väg till eller från ett gym i alla fall. Men det är typ det enda jag säkert kan veta om min död. Ledsamt för hans anhöriga och vänner. Jag kommer inte att sakna honom i tv-rutan. Höll på att bli gaaaaalen när han kommenterade Nobel-festen. Får man säga nåt negativt om nån som just dött? Tveksamt, va?

Bussolyckan utanför Sveg i helgen. Tre unga liv som släcktes. Poff bara. Och ett 50-tal andra ungas liv som aldrig blir som vanligt igen. Plus typ alla i hela Skene. Det går inte att föreställa sig den sorgen som föräldrar känner när deras barn dör. Det bara går inte.
Busschauffören är skäligen misstänkt för brott. Jo man undrar ju hur en buss kan gå i diket på rak och torr väg. Med eller utan tjälskott.

Den 21-åring som misstänks för dubbelmordet i Hallonbergen gjorde f-ck you-fingrar mot åhörarna under häktningsförhandlingen. Han är 170 procent frisk, säger han. Så pass. Matte verkar inte vara hans starka sida i alla fall

Expressen skriver att ”stadsministern på plats i Göteborg” under en bild på Löfven. Minsann. Är det Göteborg han är minister i nu eller? Grattis resten av landet då’rå.

Apropå Göteborg. De två ärkesvinen, festfixaren och krögaren, har fått sina domar fastställda av Hovrätten. Ett flertal våldtäkter, sexuellt tvång, narkotikabrott, smygfilmning av nerdrogade småtjejer är några exempel på vad som ingått i deras repertoarer. Inte för att jag är våldsbenägen, men jag önskar att de får igen lite under sina år i fängelse, i stil med vad de utsatt tjejerna för. Fast i nyktert tillstånd.

Men apropå gammaldags. Må så vara att jag är skeptisk i överkant, men ibland är det faktiskt bra med lite misstänksamhet. Polisen varnar nu för ett antal falska insamlingskampanjer till förmån för de drabbade i bussolyckan i Sveg. Alltså, hur kan människor vara så gemena att de försöker sko sig på andra människors medlidande? Och hur korkad är man om man skänker pengar till insamlingar man inte har en aning om vem som ligger bakom. Oavsett om det är till brottsoffer, behövande hundar eller lidande katter. Eller tiggare.
Jaha, så fick jag det sagt också.
Igen.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Frilansare med ett förflutet inom marknadsföring och information. Skriver yrkesmässigt mest om hundar, men vädrar gärna mina åsikter om aktuella händelser i bloggform.