Välkommen!

En blogg om livets sorger, bekymmer och förtretligheter.

fredag 28 april 2017

Det klarnar


Kommunikation är svårt, tro mig jag vet efter ett helt yrkesliv inom området. ”Det är inte jag som uttrycker mig otydligt, det är du som fattar trögt” kan man formulera sig om man är ett a-hole. Annars kan man försöka vara så TYDLIG som det bara är möjligt, utan att fördenskull behandla den som lyssnar som en idiot. Knepig balansgång där.

Språket kan också ställa till det. Eller vad sägs om lappen nedan som en allvarligt sjuk människas kontaktperson på ett demensboende satt upp? (Jag har maskat namn och datum.)


Inte vet man vad de serverar till lunch heller…

Men det kanske klarnar framöver.

En kvinnlig polischef har åtalats för ofredande av en annan kvinnlig polis. Jovisst, tänkte jag, det finns tafsande damer också. Nu var det inte något fysiskt ofredande utan orden
Har du pratat om det här i media är du död”. Möjligt att jag är något avtrubbad, men inte skulle jag polisanmäla någon för det. Men nu gjorde den ofredade polisen det och saken gick till rättegång. (Har domstolarna verkligen tid med sånt?) Den åtalade polischefen friades eftersom tingsrätten tyckte att uttalandet var ”inte så hänsynslöst”.

Ett annat fall, av aningen värre kaliber, är morden och mordförsöket i Arboga. Den så kallade Arbogakvinnan åtalas idag. Dessutom är stämningar inlämnade för en rad andra brott. Och medan jag läser tänker jag att det här måste vara en människa som hela livet kommit undan med att skrämmas, muta och manipulera folk. Och när inte det funkade så hade hon ihjäl dem. Riktigt läskig läsning. Faktiskt. Och den så kallade pojkvännen då. Som var beredd att mörda två människor för att få stanna i Sverige, om storyn nu är sann. Hur är man funtad då?

Sen undrar jag hur de kan röra till det på Expressen som idag skriver ”Arbogakvinnan står åtalad för mordet på pappan, mordförsöket på mamman och mordet på hennes make” Men är inte mammans make Arbogakvinnans pappa? Jag fattar inte.

Gårdagens läbbigaste läsning var DNs artikel om mordet på 4-årige Kevin som skedde för snart 20 år sedan. Två syskon, 5 och 7 år gamla, ansågs skyldiga och togs om hand av socialen. Nu har grävande journalister granskat fallet där den tongivande personen var ingen mindre en snubben som skapade seriemördaren Tomas Quick. Och snubben föreläser fortfarande på högskolan.
Nu kommer det en dokumentär i tre delar. En av bröderna säger i en trailer att han i hela sitt liv känt på sig att han är oskyldig.
Det behövs inga skräckfilmer. Verkligheten räcker.
Fy fan, säger jag bara.

Fy fan kan man också säga med anledning av att Saudiarabien valts in i FNs kvinnokommission. Landet där kvinnor inte får köra bil, inte gå ut utan manlig övervakning, inte får öppna bankkonto, inte klä sig som de vill och så vidare. ”Som att välja en pyroman till stadens brandchef” var ett omdöme.
Sverige har en feministisk regering. B…sh…t! Säger jag bara.

I bloggvärlden är det lite skoj att kolla vad folk har för sig. Samma med Instagram. Lite gulligt att Camilla Läckberg känner sig manad att skälla på alla som hånar hennes pojkvän för att han inte kan skriva så bra. Han har åtminstone sin dyslexi att luta sig mot. Det har inte hon. Såg förresten att hon givit ut en ny bok; Häxan. Vad handlar den om? Eller vem? Elaka tankar…

Det ska bli kändisversion av tv-programmet Biggest loser. Nä, jag har inte kollat men sett trailrarna (heter det så?) där ovanligt tjocka människor ska banta i kapp. Blev man förvånad när Anna Book ska vara med? Finns det något tv-program hon inte varit med i? Tårtslaget va?

Trump säger i en intervju att han saknar sitt gamla liv. What’s stopping you? Undrar man. Det är väl bara att checka ut från Vita huset? Världen tackar och bockar.

Apropå klarna. Det är många företag som använder sig av Klarna för att få betalt för sina fakturor. Himla fiffigt vore det om det framgick av fakturan hur mycket man ska betala. Och när. Och till vilket pg. Ganska uppenbart i alla fall att det är jag som ska betala för något jag beställt från Apotea. Får ta och luska lite i det där.


Efter snösmocka kommer solsmocka, skriver kvällspressen.
Man kan ju alltid hoppas.

Förresten. Hotell Hjalmar. Förra blogginlägget. Mailade våra synpunkter till dem.
Alla som tror att de har svarat räcker upp en hand.
Nä just det.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Frilansare med ett förflutet inom marknadsföring och information. Skriver yrkesmässigt mest om hundar, men vädrar gärna mina åsikter om aktuella händelser i bloggform.