Välkommen!

En blogg om livets sorger, bekymmer och förtretligheter.

måndag 20 mars 2017

Att citera


Alla har väl numera sett Vita husets presstalesman vifta med fingrarna i luften för att illustrera citationstecken (nä, det heter inte situationstecken) när han i ett desperat försökt ville få den samlade presskåren att tro att Trump egentligen inte menade att Obama hade avlyssnat Trump tower. Som tur är börjar det där fingerviftandet bli omodernt; aningen tröttsamt om ni frågar mig. Fast inte lika tröttsamt som Camilla Kvartofts semaforerande i Veckans brott. Redaktionen lyckades ju få GW att upphöra med sitt eviga fipplande med glajerna, kan de inte få Camilla att sluta vifta?

Lustigt det där med citat faktiskt. Jag brukar vara petnoga med att citera dem jag intervjuar korrekt. Jag är en jäkel på att föra anteckningar, även om jag inte stenograferar (vilket är en nästan bortglömd konstart) och dessutom har jag bra hörselminne (på gott och ont…). Innan jag skickar iväg en text får den jag intervjuat alltid godkänna citat och kolla fakta och nästan utan undantag vill folk ändra sig när de får se sina egna ord i skrift. Kanske borde fler skriva ner sånt de ska säga? Skulle bli mindre krav på pudlande då. Eventuellt.

Arbete befrämjar hälsa och välstånd och förhindrar många tillfällen till synd. Trodde det var Luther som stod för det uttalandet, men det råder delade meningar om det. Borde dock inte råda delade meningar om det vettiga i själva budskapet. Jag tänker på alla ungdomar som kastar sten på brandmän, skjuter raketer mot väktare, bränner bilar och bråkar och har sig. Om det jobbade om dagarna skulle de inte ha ork till att ställa till elände för sin omgivning om kvällarna. Det behövs folk på byggen, i städbranschen och i olika omsorgsyrken och tar man de här busarna en och en är de säkerligen inte lika tuffa och stökiga. Eller är jag bara en obotlig optimist?

I går var det ”jättebråk” i både Norrköping och Trollhättan. Jo det kanske var fler ställen, men det är dessa två städer det skrivs om idag. Men jag fattar inte. Man får väl skicka dit insatsstyrkan och sy in hela högen? Nävisst ja, de kanske blir kränkta då. 

Cheferna för både FBI och NSA ska förhöras om den påstådda avlyssningen av Trump och även om den ryska inblandningen i presidentvalet. Herr Morot gick som vanligt bärsärk på twitter om fejkade nyheter. Är det det enda han kan köra med?

Stefan Löfven kraftsamlar nu inför nästa års val och har en plan för hur man ska stoppa fejknyheter. Alltså. Borde inte han ha större frågor att ägna sig åt? Integrationen. Bostadsbristen. Arbetslösheten. Äldreomsorgen. Sjukvården. Skolan. Behöver jag fortsätta?

Och nu har den sista av Macchiarinis patienter som fått konstgjorda luftstrupar avlidit, 27 år gammal. Jag hoppas karlhelvetet får ett långt och kännbart straff. Gärna plågsamt också. Jo, ibland tänker jag väldigt elaka tankar.

Bläddrade igenom kanalutbudet i går kväll och blev sittande en stund med hänghaka framför Parneviks. HUR såg hon UT i håret, Elisabeth Höglund? Som en korsning mellan prinsessan Leia, Pippi Långstrump och skalliga damen. Hon borde väl, efter ett långt yrkesliv, ha jobbat ihop så pass att hon kan gå till frissan?

Apropå Pippi Långstrump. Fattar inte varför hon är så himla poppis. Alla, framför allt kvinnor, ska ha henne som förebild. Hon är stark och självständig, sägs det, och står upp för de svaga och är godhjärtad och modig. Alltså. På riktigt? Redan som liten tyckte jag bara hon var olydig och konstig. Hon vägrar gå i skolan, hon sover med kläderna på, svarar uppkäftigt och köper sina kompisar med presenter och godis. Vad är det för himla förebild? (Fast det där med att ha en egen häst gillade jag.) Å andra sidan är det 70 år sen första boken kom ut och då kanske ”duktiga flickor” behövde nåt sånt?

Aftonbladet skriver idag att det ska bli lättare att jämna ut pensionsskillnaderna mellan makar. I snitt har män 6000 kronor mer per månad i pension än kvinnor. Men, som Hanne Kjöller skrev häromdan, har man haft hög lön och jobbat länge får man högre pension. Enkel matematik. Ganska logiskt att få låg pension efter att ha varit arbetslös/jobbat deltid/haft låg lön större delen av sitt liv. Att gnälla över det är som att gnälla över att man inte få aktieutdelning trots att man inte har några aktier. Eller nåt sånt.

Apropå arbete ja. Mina uppdrag skiftar väldigt, även om väldigt mycket har koppling till djur. Just nu skriver jag om hundar som ska tränas att lukta sig till cancer, ett forskningsprojekt som just startat i Storbritannien. Det är alltid intressant att jämföra med svenska förhållanden så jag sökte på Vårdguidens websida på ”kolorektalcancer”. Fick inga träffar (trots att det är den tredje vanligaste cancerformen) men fick frågan: ”Menade du kullanabilirsiniz”.
Nej, det menade jag inte…
Men jag blev otroligt nyfiken på vad det kan vara för sjukdom.
Fortsättning följer.

Veckans brott?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Frilansare med ett förflutet inom marknadsföring och information. Skriver yrkesmässigt mest om hundar, men vädrar gärna mina åsikter om aktuella händelser i bloggform.