Välkommen!

En blogg om livets sorger, bekymmer och förtretligheter.

torsdag 11 augusti 2016

Stålmannen


När jag var liten önskade jag mig en storebrorsa. En som kunde ta mitt parti, smocka till elakingarna som mobbades, försvara mig när mamma skällde eller bara vara någon man kunde hota bråkstakar med. Om du är dum ropar jag på min brorsa. Liksom. Eller som en skitunge i lågstadiet körde med: Om ni inte röstar på mig som klassens Lucia får ni stryk av min brorsa. Jodå. Hon blev vald. Sämsta Lucian ever. Kort och ganska trind och hade inte ens ett snyggt lucialinne. Inte hade hon lingonris i luciakronan heller.

Fast inte vet jag om det hade hjälpt med en storebrorsa heller. Många som hade brorsor tyckte bara småsyrrorna var en pina i ärslet och i tonåren stötte de på syrrornas kompisar. Men visst vore det skönt med en egen Stålmannen? Som kom och räddade en när man sitter i klistret. Löser ens problem. Slår folk i skallen. Some people need a high five. In the face. With a chair. Och då pratar jag inte bara om pain-in-the-ass norrmannen.

Nu hotar meteorologerna med höstväder. Sommaren är slut, säger de. Inser att jag mer och mer börjar låta som äldre släktingar. Vänta bara tills du blir gammal, då går tiden ännu fortare. Inte hjälper det att sätta sig och försöka ha tråkigt heller. Tiden rusar ändå. Svisch bara så är det dags att plocka ner hängmattan, vinterförvara hammocken och ställa in vedkorgen vid öppna spisen igen.

Fördelen med att vara i stan är att man kan följa OS i tv. Alltså, är det verkligen meningen att våra licenspengar inte ska räcka till att bevaka det största som händer i idrottsvärlden? Va? Nähä då, det är bara budgetprogram med den där apjobbiga Rikard Olsson, Hybris Dirawi eller pratkvarnen Ann Lundberg. Alla med Bosse Bildoktorn-syndrom, precis som Mat-Tina och smörbullen Ekwall. Å andra sidan – jag älskar att vända bakåfram på mina egna argument – kan det vara en fördel att OS går i betalkanaler. Har man bara 1, 2 och 4 och nästan all tid går åt till OS blir kvällarna ganska enahanda. Så jag ger mig nog ut till spenaten igen och dissar OS.

Följer man OS i tryckta medier får man mest en massa blajs. En fanbärare som tafsat på nån annan idrottare. En rugbyspelare som friat. Ridlandslagets buss blev beskjuten. En polsk brottare som tagit anabola. Eller var han tyngdlyftare? Och kommer det inga nya kioskvältare kan man göra som Expressen. Skriva om gamla OS-skandaler… Att de bara orkar.

Katastrofer, chock och sex är gamla beprövade ord för att få folk att köpa kvällstidning. Ibland blir det stor komik. Man kan till exempel få reda på vilka som är de bästa ställningarna om man vill ha sex i bilen. De åtta bästa ställningarna, dessutom. Minsann. Om man undrar kan man också få veta om torrschampo gör att håret trillar av. Och nej, de två artiklarna hade inget med varandra att göra. Tror jag.

Märkliga nyheter:
Bajsbilen spricker (Expressen). Vad är en bajsbil?
Man byggde drönare av sin döda katt (Expressen). Alltså. Vad lider folk av?
Så lagar du mat med en hårtork (Aftonbladet). Allvarligt?
Finland ska vara rökfritt 2030 (Aftonbladet). Lycka till!

Men det där med storebrorsa. Eller en Stålmannen. Jag tror det är därför jag tokgillar tv-serien Person of interest (nej, inte BARA för att huvudpersonen är så schuuuukt snygg). Han bara kommer farande och räddar folk från skitstövlar. Slår ihjäl dem. Helt sonika. Beställde säsong 4 från CDON för flera månader sedan. Känns som en oändlig väntan. Trist. Men inte går tiden långsammare för det.

Den som väntar på nåt gott...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Frilansare med ett förflutet inom marknadsföring och information. Skriver yrkesmässigt mest om hundar, men vädrar gärna mina åsikter om aktuella händelser i bloggform.