Välkommen!

En blogg om livets sorger, bekymmer och förtretligheter.

onsdag 9 maj 2012

Ett tvättäkta tiggeri


I dag ska inte bloggen handla om något jag läst i tidningen eller sett på tv.
I dag är bloggen ett alldeles tvättäkta tiggarbrev.
Så här är det.

Jag har en ung, ambitiös släkting. Ja, jag har i och för sig ganska många unga, ambitiösa släktingar. Men nu handlar det om Johan Gederberg. Han är son till en av mina 34 kusiner. Jag har känt honom sedan han var ett ultraljud, typ. Lika väl känner jag hans storebror som är ungefär tre minuter äldre. De här brorsorna var de första jag hörde talas om som reste till Sydafrika för att jobba som volontärer. Nuförtiden är det ganska vanligt att folk i alla möjliga åldrar och yrkesgrupper tar ut ett par veckors semester och gör en insats. Det är hedervärt.

Nu ska Johan resa tillbaka till Kapstaden och eftersom han är en omtänksam kille som dessutom inte bara pratar utan faktiskt gör något, har han satt igång med en alldeles egen insamling. Det är vinter i Sydafrika nu. Om dagarna kan temperaturen vara ganska behaglig, men om nätterna är det minusgrader. Människor bor i plåtskjul. Och fryser. Många fryser ihjäl eftersom de dessutom har brist på mat. Här behövs pengar.

Visst, jag kan höra en och annan skeptiker muttra att "grabben försöker väl få ihop lite reskassa". Tro mig, det är det verkligen inte fråga om här. Det går jag i god för.

En filt kostar omkring 20 kronor, så ingen gåva är för liten för att göra stor nytta.

Dessutom är det här en chans att verkligen hjälpa till 100 %. Inte ett öre går till någon administration. Och det är inte någon girig VD som ska sko sig. Inte heller ska det lottas ut några iPadar bland medlemmarna, som Röda Korset gjorde. (Det hade aldrig hänt om de hade anställt mig. Nu fick Johan af Donner jobbet i stället. Vilken tabbe. Men det var en parentes.)

100% av det du skänker går till dem som behöver.
Och Johan har lovat att skicka bilder som jag givetvis kommer att publicera här på bloggen.

Seså, öppna plånkan nu. Mejla eller ring mig så får du mer information och ett kontonummer. Eller kontakta Johan direkt via Facebook.

Avslutar tiggarbrevet med att citera en annan ung man:
Johan åker ner i 14 dar och dönar volontärarbete. Som alla såna typer av arbeten behöver dom s.k. likvida medel. Pengar. Hur mycket man än vill så går det inte att göra sådant utan ekonomi. Det bara går inte. PM'a Johan på ansiktsboken om ni vill veta mer om själva logistiken.
Så in och läs på websidan sa jag te er!
Och gör nu för fan skillnad för en gångs skull. Var inte så jävla svenska. Knyt inte näven i byxfickan och mumla nåt om orättvisa i världen.
Leverera denna gången!

Ord och inga visor.


PS
Här volontärjobbade Johan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Frilansare med ett förflutet inom marknadsföring och information. Skriver yrkesmässigt mest om hundar, men vädrar gärna mina åsikter om aktuella händelser i bloggform.