Välkommen!

En blogg om livets sorger, bekymmer och förtretligheter.

fredag 10 juni 2011

En svensk tiger


Vissa talesätt verkar sitta mycket djupt rotade i den svenska folksjälen. Och anammas av de flesta dessutom. Det där med att hålla mun, till exempel. Låta hälsan tiga still. Inga nyheter är goda nyheter. Tala är silver, tiga är guld. Jag kan hålla på i evigheter. Amen. Men varför är vi så himla mesiga? Mig själv inkluderad.

Hör grannen skrika sig hes på sina barn, smälla i dörrar, gorma och gå på. Går jag dit och frågar hur det står till? Nope, jag ler och hälsar artigt när vi möts. Och kollar lite extra på barnen, ser de ut att må bra. Jodå, ingen fara.

Möter en annan granne som stinker sprit mitt på dan och försöker dölja andedräkten med starka halstabletter. Vad skulle jag säga till henne?
- Du stinker spånken, vill du ha numret till AA?
Hon ser rätt sliten ut, lite kuvad. Hon kanske får stryk hemma? Skulle behöva nån att prata med? Hemska tanke.

Man vill ju inte lägga sig i. Fullt mänskligt när det gäller människor man inte känner. Människor som dessutom inte ser ut som de vill dela sina hemligheter med en främling.

- Orka bry sig, liksom. En väl använd klyscha numera. Detsamma verkar gälla politiken och demokratin. Människor tycks bry sig allt mindre. Skrämmande läsning att många ungdomar är beredda att rösta på ett parti mot betalning. Vart är vi på väg?

Men ibland önskar man faktiskt att folk höll snattran på sig. I synnerhet kvällstidningsjournalister. Finns det inget mellanläge? Det är antingen mol tyst eller full gas på truten. Vissa saker är faktiskt rätt meningslösa att prata om.
Som att Frank Andersson åt en jordgubbe trots att han är allergisk. Var singlar helst vill ha sex (nä, det står inte sniglar - jag läste också fel först). Att Elin Nordengren och Tiger Woods säljer sin paradvåning vi Karlaplan. Prinsessan Madeleine får inget officiellt födelsedagskalas idag. Anders Timell gillar vaxade kussimurror. Och Ola Toivonen har inte brutit tån.
Häpnadsväckande nyheter.
Man kan gäspa käkarna ur led för mindre.

Däremot var det bra att veta att Ehec-smittan kommer från groddar. Jag är safe, liksom. Vem äter groddar?

Och vem f-n är "Kissie"?
En "byfåne" stod det i tidningen idag. Eller "som en bilolycka, man vill inte titta men kan inte låta bli". På bilden syns en rätt färglös brutta med hemmablekt hår.
Ingen tiger direkt. Bara väldigt elak. Så får man en miljon bloggläsare i veckan. Jag får sluta vara så himla flat.

Morr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Frilansare med ett förflutet inom marknadsföring och information. Skriver yrkesmässigt mest om hundar, men vädrar gärna mina åsikter om aktuella händelser i bloggform.